18

آگوست
2020

همزیستی کرونا با گردشگری

ارسال شده توسط: رها نصیری/ 29 0

 

 

همزیستی کرونا با گردشگری

 

در حقیقت کرونا تیر خلاص بر پیکره گردشگری در کل جهان بود . شاید کمتر کسی می توانست تصور کند ، این همه پتانسیل و زیر ساخت و رو ساخت در گردشگری (حمل و نقل ، هتل ، نیروی انسانی و صنایع وابسته ) در سراسر جهان در کمترین مدت توسط ویروس کرونا زمین گیر شود و تقریبا رو به نابودی برود . زمانی که همه ما از شاخصه امنیت به عنوان یک اصل اجتناب ناپذیر و حیاطی در رونق گردشگری صحبت می کردیم . کمتر کسی تصور می کرد که ویروس کرونا دوباره به ما نشان دهد که گردشگری از هر لحاظ یک صنعت شکننده و آسیب پذیر می باشد . و حتی بهداشت و سلامت اجتماعی هم می تواند تهدید بالاتری برای گردشگری باشد . شما تصور کنید کدام حادثه طبیعی و یا جنگ جهانی می توانست ، این همه کسب و کار و زیر ساخت گردشگری در کل جهان را به یکباره  و در یک زمان مثل  کرونا تهدید کند ؟

شوربختانه در این برهه از زمان  ، این نسل از بشر شاهد پدیده منحوس کرونا بودیم . به نظر می رسد همزیستی گردشگری و کرونا ، همانند همزیستی شیشه و سنگ باشد و در خوشبینانه حالت این گردشگری هست که بیشتر از هر صنعت و صنف دیگری متضرر شده است . با این امید که کرونا مثل هر پدیده دیگری ماندگار نیست یا حداقل اگر ماندگار شود قابل کنترل خواهد شد . بنابراین تنها راهکار صاحبان مشاغل در گردشگری (آژانس های مسافرتی ، هتل ها ؛ ایرلاین ها ، راهنمایان و غیره) صبر همراه با خود سازی و تلاش برای ماندگاری در بازار رقابت می باشد .

قطعا هزینه های نگه داری و حفظ کسب و کارهای گردشگری آن هم در شرایطی که حداقل ورودی و درآمد کمتر از هزینه های ثابت هست ،بسیار مشکل و حتی غیر ممکن می باشد . بنا براین بعضی توانایی  حفظ و حضور در بازار را دارند و بعضی هم محکوم به فنا هستند ، و می بایست جای خود را به رقبا بدهند . و این اتفاق غم انگیزی هست که برای صاحبان کسب و کار خواهد افتاد . چیزی شبیه به چرخه زیستی  که در طبیعت وجود دارد .

صادقانه باید گفت آنهایی که قبل از کرونا از توانایی مالی بهتری برخوردار و البته پیش بینی  تغییرات منفی  پول و ارز در ایران را هم می کردند ،در زمان کرونا بدون دغدغه ؛ توانایی تمرکز بر بازار را دارند و می توانند با حفظ کسب و کار خود ، برروی زیر ساخت های فعلی کار کنند و مجموعه خود را برای گردشگری پسا کرونا آماده سازند .

نکته قابل تامل اینجاست که اغلب مدیران در این شرایط بحرانی کم کردن هزینه ها و تعدیل نیرو را به عنوان استراتژی مدیریت بحران انتخاب می کنند . البته  دقیقا تصمیم بجا و منطقی می باشد ، ولی نکته اصلی اینجاست ، در مورد تعدیل نیرو ، بخصوص در صنعت گردشگری ، چون بخش اعظم ارائه خدمات گردشگری ، توسط نیرو هایی انجام می شود که در طول سالیان بر تجربه و تخصص آنها افزوده شده است . در حقیقت نیروی آموزش دیده شده و آشنا با فرهنگ سازمانی ، سرمایه اصلی کسب و کارهای گردشگری هستند و می بایست به هر قیمت که شده ،آنها را برای بازار پسا کرونا که احتمالا بازار پررونقی هم هست ، حفظ کرد .  

مطلب بسیار مهم و حایض اهمیت  برای کسب و کارهای گردشگری  مشتریان وفادار هستند . در زمان رکود و شرایط سخت بازار   تنها مشتریان وفادار هستند که توانایی زنده نگه داشتن  کسب و کار شما را دارند .    در حقیقت  در هر کسب و کاری بخصوص کسب و کارهای گردشگری   دو نکته بسیار حائض اهمیت می باشد و مدیران و صاحبان مشاغل گردشگری می بایست برای این دو اصل برنامه ریزی دراز مدت داشته باشند   ۱-  جذب مسافر جدید     ۲- حفظ مسافر قدیمی     

مدیرانی که قبل از کرونا  یا هر شرایط سخت اقتصادی دیگری برنامه مدون  برای  جذب و حفظ مسافر داشته بودند در شرایط بحران می توانند امید وار باشند .  بخصوص مسافران قدیمی و وفادار در هر شرکت و موسسه ای  سرمایه اصلی  ما هستند  و در زمان رکود می توانند چرخ اقتصادی  شرکت را به حرکت در آورند .

 

                                                                                                                          مهران سلطان الکتاب

                                                                                                                               فعال گردشگری

                                                                                                                                  ۹۹/۵/۲۰

Administrator

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید