گردشگری سلامت

26

آگوست
2021

گردشگری سلامت

پست شده به وسیله : ISFtour/ 434 0

گردشگری سلامت یا پزشکی 

یکی از انواع مختلف گردشگری هست که در سال های اخیر بسیار مورد توجه  بیماران وافرادی که به دنبال کسب سلامتی از کشور یا موتن خود به کشور دیگر جهت مداوا و انجام فرایند پزشکی سفر می کنند ، قرار گرفته است .  ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای دارای پتانسیل و زیر ساخت پزشکی و درمانی در زمینه های مختلف زیبایی ، دندان پزشکی ، قلب و عروق ، باروری و ناباروری و ….  و با هزینه درمان پایین نسبت به کشور های غربی  ، بسیار مورد توجه بیماران کشورهای منطقه می باشد .  همه ساله افراد زیادی با خانواده  یا دوستان هم به قصد درمان و هم به نیت گردش و زیارت  به خصوص از جانب کشورهای عربی   وارد ایران می شوند .  در این بین شهر اصفهان با دارا بودن مراکز درمانی و بیمارستان های مجهز ویژه بیماران بین المللی و دارا بودن پزشکان متخصص ، یکی از شهر های  مهم در جذب  توریست سلامت به شمار میرود .
 لیست خدمات  خدمات پزشکی که می توان در شهر اصفهان دریافت کرد

 

۱-خدمات پزشکی و درمانی  

 

*جراحی عمومی  * جراحی پلاستیک و زیبایی  *جراحی فک و صورت  * پوست و مو زیبایی   * دندان پزشکی تخصصی         * چشم پزشکی و جراحی چشم  * ارتوپدی * طب فیزیکی و توانبخشی  * نازایی  * جراحی زنان و زایمان * زایمان بدون درد و زایمان در آب * فوق تخصصی گوش و حلق بینی  *  متخصص داخلی  * فوق تخصص گوارش و کبد * فوق تخصص غدد
* نورو لوژی و داخلی اعصاب * اورو لوژی و نقرو لوژی (جراحی کلیه و مجاری ادرار  * اطفال و نوزادان و جراحی اطفال * داخلی قلب و عروق * بیماریهای تنفسی * آلرژی و ایمونولوژی * کنترل درد ، رفع زخم بستر و جلوگیری از قطع عضو ناشی از زخم دیابت
 
۲- لیست خدمات پاراکیلینیکی و پیراپزشکی

 

* آزمایشگاه  ( تشخیص طبی ،تشخیص مولکولی ، ژنتیک ، سیتولوژی ،پاتولوژی، پاتوبیولوژی-قارچ شناسی – سم شناسی )
* تصویر برداری ( رادیو لوژی دیجیتال ، ام آر آی ، سی تی اسکن ، سونو گرافی ،و…)
* اسکن هسته ای و گاما اسکن
* توانبخشی قلب ،عروق و دستگاه تنفس
* توانبخشی اسکلتی عضلانی (فیزیوتراپی)
* پرستاره همراه
* آمبولانس و آمبولانس هوایی
لیست خدمات پزشکی
 

مراحلی که یک توریست درمانی برای مداوا در یک کشور دیگر باید طی کند

 

  • یک گردشگر سلامت بعد از بازاریابی صحیح شما و تبدیل به مشتری، با تماس بیمار شروع می شود. در این مرحله پاسخدهی شفاف، صمیمانه و درست شما می تواند خرید بیمار را به مرحله نهایی برساند.
  • در این مرحله از بیمار بخواهید اسناد و مدارک پزشکی خود را برای شما ارسال کند. داروهایی که احتمالاً مصرف می کند و اگر هر گونه بیماری زمینه ای دارد، اطلاعات آنها را در اختیار شما بگذارد.   به بیمار توضیح دهید که تمام این اطلاعات بصورت محرمانه باقی می ماند و فقط برای انجام مشاوره صحیح و تشخیص درمان مشخص، مورد نیاز شماست.
  • مشاوره اولیه بیمارتان یا توسط کادر درمان مستقر در شرکت و یا پزشک واحد IPD در بیمارستان، انجام می شود. مدارک و مستندات بیمار را بررسی کرده و در صورت هر گونه ابهام، با تماس مجدد با بیمار، تمام سوالات لازم را از او بپرسید تا مشاوره اولیه به درستی انجام شود.
  • بعد از انجام مشاوره و مشخص شدن پروسیجر درمانی بیمارتان، لازم است تا او را در جریان قیمت و نحوه پرداخت آن قرار دهید. در مورد بسیاری از پروسیجرهای درمانی که تعیین دقیق قیمت امکان پذیر نیست، حدود قیمت را به بیمار اعلام کنید و به صورت شفاف به او توضیح دهید که این قیمت ها بر اساس بیمار نرمال ارائه شده و در صورت بروز عوارض احتمالی قیمت ها تغییر خواهد کرد.
  • وقت نهایی پذیرش را با پزشک و بیمارتان چک کنید و آن را به اطلاع بیمار برسانید
  • بعد از اتمام این مراحل نوبت به بخش خدمات سفر و لجستیک بیمار می رسد. بیمارستان ها با بستن قرارداد با آژانس های گردشگری دارای مجوز، امکان تهیه ویزا، هتل، مترجم و سایر موارد مرتبط را خواهند داشت.        شرکت ها نیز در صورت داشتن مجوز بند ب از وزارت میراث و گردشگری، امکان تهیه تمام خدمات لجستیک بیماران را دارند. هر چقدر بسته های خدماتی شما کامل تر باشد، بیمار برای دریافت و خرید خدمت از شما، مشتاق تر خواهد شد.
سعی کنید هتل هایی با امکانات و قیمت های مختلف را در پکیج خدمات خود بگنجانید و فراموش نکنید که برای بسیاری از پروسیجرهای درمانی لازم است تا با هتل هایی قرارداد ببندید که پرسنل آن با نحوه پذیرش و پذیرایی با بیماران خارجی، آشنایی داشته باشند.
  • اکنون پکیج شما کامل شده و زمان سفر بیمارتان به ایران فرا رسیده. سعی کنید میزبان خوبی برای میهمانتان باشید تا کشورتان را با خاطره خوبی ترک کنند.
  • یکی از روش های میهمان نوازی شما، استقبال گرمتان در فرودگاه است. اولین جایی که بیمار و همراهش را ملاقات می کنید و می تواند نقطه عطفی باشد برای ایجاد اعتماد و رابطه دوستانه با آنها.       فراموش نکنید که بیمار شما وارد کشوری شده که هیچگونه آشنایی قبلی با آن ندارد و علاوه بر داشتن بیماری و استرس های ناشی از آن، اضطراب ورود به مکان ناآشنا را نیز به آن اضافه کنید.      سعی کنید با بهترین مترجم و بهترین وسیله حمل و نقل، آنها را تا هتل همراهی کنید و به آنها اطمینان دهید در تمام مراحل، در کنار آنها خواهید بود.
  • بخشی از مشاوره و تشخیص بیماری را در مراحل قبل از سفر بیمار، به صورت آنلاین انجام دادید و اکنون لازم است تا بیمار، همراه با مدارک و اسناد پزشکی خود به پزشک معالج، جهت ویزیت حضوری مراجعه کند.             در این مرحله احتمالاً لازم باشد تا بیمار بخشی از آزمایشات را طبق تشخیص پزشک، مجدداً انجام دهد.البته توجه داشته باشید که قبل از سفر بیمار به طور شفاف به او توضیح دهید که ممکن است برخی آزمایشات را مجدداً در ایران انجام دهد و بابت هزینه های جدا از جراحی هم به طور شفاف به او توضیحات لازم را ارائه دهید.
  • تمام تمام مراحل بالا، شروع پروسیجر درمانی بیمارتان است. در تمام مراحل در کنار او باشید و او را از انجام تمام کارها مطلع کنید. اگر کارشناس IPD هستید و به زبان بیمار مسلط هستید که نیازی به داشتن مترجم جداگانه نیست ولی در غیر اینصورت یک مترجم تمام وقت و مسلط، در کنار بیمار قرار دهید. نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از شرکت ها، از مترجمین آزاد و بدون آگاهی با روند همراهی بیماران خارجی، استفاده می کنند.حتماً اگر در صنعت گردشگری سلامت مشغول به فعالیت هستید، مترجمین خود را به دوره های آموزشی مرتبط بفرستید تا با تمام مراحل توریسم درمانی و فرآیندهای مرتبط با بیماران بین الملل آشنا شوند.
  • بعد از اتمام پروسیجر درمانی، پزشک و پرستار به همراه کارشناس IPD تمام آموزش های لازم بعد از جراحی را به بیمار ارائه می دهند. بهتر است برای تمام پروسیجرهای درمانی که به بیماران بین الملل ارائه می دهید کتابچه و بروشورهای آموزشی به زبان بیمار را داشته باشید تا در هنگام ترخیص به آنها ارائه دهید.
  • یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین بخش های مرتبط با بیماران بین الملل، مباحث مالی او است. سعی کنید بیمارستان را طوری مدیریت کنید که امکان پرداخت هر نوع ارز بین المللی در بخش ترخیص وجود داشته باشد و بیمار مجبور به تبدیل ارز به ریال نشود که این یکی از بیشترین موارد نارضایتی بیماران را به وجود می آورد. مورد دیگر ارائه صورتحساب کامل بیمار به زبان وی و با مهر و امضای کامل ریاست و بخش مالی بیمارستان است. چرا که بسیاری از بیماران با داشتن این صورتحساب مالی، می توانند بخش زیادی از هزینه را از بیمه های کشور خود، دریافت کنند..
  • پرونده و اسناد پزشکی بیمار نیز مانند صورتحساب او، باید در اختیار بیمار قرار گیرد. چرا که ممکن است بخشی از ادامه درمان را در کشور خود انجام دهد یا به علت بروز عوارض احتمالی پس از جراحی(بخصوص در جراحی های پرتهاجمی مانند CABG)، احتیاج به مراجعه به مرکز درمانی در کشور خود داشته باشد و داشتن این پرونده برای ادامه پروسه درمان، برای او لازم است.
  • بعد از اتمام جراحی تا اجازه خروج از کشور، بسته به نوع جراحی لازم است تا بیمارتان مدتی را میهمان ما در ایران باشد تا دوره نقاهت خود را طی کند.   اینکه برای دوره نقاهت بیمار خود چه برنامه ای دارید، به فرآیندهای بیمارستان یا شرکت شما مرتبط است; اما سعی کنید بیمار را با خاطره ای خوش از سفر درمانی به ایران، راهی کشورش کنید.   تورهای تفریحی بی خطر و متنوع، می تواند بخشی از این برنامه باشد اما نکته مهمی که بسیاری از کشورهای پیشرو در این صنعت از آن غافل نمانده اند، استفاده از بخش گردشگری تندرستی برای گذراندن دوره نقاهت بیمار است.    ایران دارای امکانات زیادی در این زمینه است که در مطلب گردشگری تندرستی به طور کامل به آن پرداخته ایم و جای آن در تورهای گردشگری دوره نقاهت بیماران، بسیار خالی است.
  • فرم اجازه پرواز، مجوز خروج بیمار شما از کشور است(از نظر پزشکی). پس از ویزیت نهایی و بعد از گذراندن دوره نقاهت، پزشک بنابه تشخیص خود، فرم اجازه پرواز را به یمار ارائه می دهد تا بتواند به کشور خود بازگردد.
  • و اما آخرین بخش و البته یکی از مهمترین بخش ها برای تبدیل مشتری به مشتری وفادار یعنی فالوآپ! کار شما با بیمارتان بعد از خروج از کشور، تمام نشده و بسیار محتمل است که دچار عوارض بعد از جراحی در کشور خود شود. این بخش به علت اهمیت زیادی که دارد،
نکته آخر اینکه، بیمار شاید تجهیزات پزشکی مدرن بیمارستان شما را نشناسد اما شک نکنید رفتار صمیمانه و درست شما با او، نتیجه نهایی کار شما را رقم خواهد زد.
نکاتی که در بالا به طور مفصل شرح داده شد فرایدی هست که باید توسط مجموعه شرکت تسهیل گر،بیمارستان و شرکت خدمات مسافرتی  از ابتدا تا انتها به طور کامل انجام گیرد . همانطور که قبلا عنوان شد گردشگری سلامت یکی از انواع گردشگری هست که به دلیل تقاضای بالا  بیماران بین المللی  و همچنین طول درمان و میزان اقامت آن نسبت به توریست معمولی از حاشیه سود بالاتری برخوردار هست . بنابراین اگر فعالان گردشگری و شرکت های خدمات مسافرتی دارای مجوز به طور جدی به این معقوله بپردازند می توانند   درآمد خوبی نسبت به دیگر حوزه های گردشگری داشته باشند .
شرکت خدمات مسافرتی طلوع سفریاد در اصفهان یکی از شرکت های دارای مجوز بند سلامت از وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هست که می تواند خدمات اخذ ویزای سلامت ، کد ناجا ، رزرو هتل و گردشگری نقاهت را متناسب با شرایط بیماران بین الملی انجام دهد .

 

شرکت خدمات مسافرتی طلوع سفریاد دارنده گواهینامه رفه ای گردشگری سلامت در اصفهان ،آماده ارائه خدمات گردشگری سلامت و گردشگری پزشکی به متقاضیان  درمان در ایران و اصفهان می باشد 
مهران سلطان الکتاب
فعال گردشگری

.

برای “گردشگری سلامت” دیدگاه بگذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کیفیت
قیمت
خدمت