بسمه تعالی
آژانس مسافرتی یا فضای کار اشتراکی
سلام دوست عزیز بعد از گذشت دوسال و آرام شدن شرایط کرونایی حاکم برگردشگری و مسافرت ، بازار کار آژانس های مسافرتی به تدریج به شرایط عادی خود بر می گردد و مردم مسافرت های خود را آغاز می کنند . ولی دوسال وقفه و رکود نسبی در بین آژانس های مسافرتی تغییرات زیادی را ایجاد کرد . برخی از مدیران آژانس از همان ابتدا یا در اواسط راه به دلایل مختلف ، فعالیت شرکت خود را تعلیق کردند . و به نسبت تعداد زیادی از کارمندان با تجربه نیز ، تغییر شغل دادند یا بیکار شدند . تورم افسار گسیخته در زمان رکود بازار بی کار نبود و در ایام کرونا قیمت خدمات گردشگری از قبیل هتل ، وسیله نقلیه و…. علی رغم رکود بازار بشدت بالا رفت .
فروردین سال ۱۴۰۱ و بعد از پشت سر گذاشتن شرایط سخت کرونا ،شاهد سونامی گردشگری داخلی بودیم ، تقریبا همه شهرهای گردشگر پذیر ایران بخصوص اصفهان ، مملو از جمعیت و مسافر بودند . این موج از تقاضا برای مسافرت از طرف کارشناسان قابل پیش بینی بود .
سوال اصلی اینجاست آژانس های مسافرتی به عنوان حلقه واسط بین هتل ،راهنما پرواز و بعد از تحولات ساختاری زیادی که در این دو سال در سیستم هر شرکتی ایجاد شد ، در این چرخه مالی ایجاد شده ، چقدر سهیم بودند و منتفع شدند .
این سوالی است که کارشناسان مربوط که دسترسی بیشتری به آمار و اطلاعات دارند می بایست پاسخگو باشند .
در سال ۱۴۰۱ و رشد نزدیک به ۶۰ درصدی حقوق و بیمه ، تقریبا استخدام هر کارمند چه با تجربه یا بدون تجربه با در نظر گیری همه هزینه ها و پرداختی های قانونی ، ماهیانه ۱۰ میلیون تومان برای مدیر آژانس ، هزینه بر می باشد .
در حال حاضر برای مقابله با این همه هزینه راهکار چیست ؟
چگونه یک مدیر می تواند نسبتی را بین هزینه های ثابت و غیر ثابت آژانس و فروش ناپایدار خدمات مسافرتی ، قیمت های بالا ، تقاضای کم و توان خردید مشتری ایجاد کند ؟
جامعه هتل داران داخلی بطور نسبی با تقاضای بالای مشتری روبرو بودند و توانستند بخش عمده ضرر و زیان های کرونایی خود را پوشش دهند
راهنمایان تور نیز با توجه به حمایت های دولتی ، چند شغله بودن ، ورود مستقیم در اجرای تور ، خود را با بازار منطبق کردند.
در این میان آزانس های مسافرتی بطور نسبی هنوز نتوانسته اند شرایط خود را با شرایط پسا کرونا هماهنگ کنند .
راهکار چیست ؟
ایده ای که در دوران کرونا شکل گرفت و درحال پخته شدن هست ، تبدیل بخشی از آژانس های مسافرتی به فضای کار اشتراکی هست .
به نظر بنده فرهنگ اینکه در یک آژانس مسافرتی (بخش خصوصی) یک کارفرما مکلف به پرداخت اجاره مکان ، پرداخت حقوق ، بیمه ، سنوات و کلی هزینه های دیگر باشد و یک کارمند با خیال آسوده ، در ساعت معین ، در محل کار خود حاضر شود بدون اینکه استرس و نگرانی خاصی داشته باشد و در پایان ماه مطالبه حقوق و بیمه و مزایا داشته باشد باید عوض شود .
اگر قرار باشد آژانس مسافرتی حضور خود در چرخه فروش خدمات مسافرتی حفظ کند می بایست یک حضور منصفانه داشته باشد . یعنی اینکه هزینه ها و سود ها می بایست بین کارگر و کارفرما بشکل منصفانه تقسیم شود به نحوی که یک بازی برد برد ایجاد شود .
فضای کار اشتراکی در حوزه های مختلف مثل شتابدهنده ها و کسب و کارهای اینترنتی اجرا شده و درصد رضایت طرفین هم از شرایط همکاری بطور نسبی بالا بوده است .
یکی از درس هایی که کرونا به کارفرمایان داد ، دورکاری هست ، شاید تا قبل کرونا کمتر مدیر آژانس ی زیر بار میرفت که کارمند دور کار داشته باشد . ولی بعد از کرونا شرایط بازار فرق کرده ، دیگر قواید فروش یک آژانس سنتی در بازار فروش تور حاکم نیست .
یکی از معایب پرداخت حقوق و بیمه ثابت به کارمند این هست که کارمند در طول مدت کار دچار، رزمره گی و کار تکراری و در نتیجه کم شدن انگیزه کار و خلاقیت می شود . ولی اگر کارمند بداند که می بایست برای درآمد خود پا به پای کار فرما در یک فضای امن تلاش کند ، همراه به دنبال آموزش و خلاقیت جهت رسیدن به درآمد بیشتر خواهد بود .
ایجاد بخشی از یک آژانس مسافرتی جهت فضای کار اشتراکی بین فعالان گردشگری ،لیدر تور ها و حتی مشتریان می تواند موتور محرکی باشد که طرفین به رشد و خلاقیت برسند .
تصاعد و اهرم دو قانون مهم و کاربردی در کسب و کار هست که اگر مدیر یک آژانس مسافرتی بتواند در شرکت مطبوع خود بر اساس قانون تصاعد و اهرم فضای کار اشتراکی ایجاد کند و دیگران را درگیر بازاریابی ، تبلبغات و فروش خدمات مسافرتی کند . می تواند بهروری بالایی کسب کند .
فضای کار اشتراکی از دیدگاه قانون اداره کار و روابط کارگر و کارفرما ناقض قانون هست . ولی می بایست تعاملی بین این ایده و قانون کار از طرف کارشناسان امر ایجاد شود .
مهران سلطان الکتاب
فعال گردشگری
۲۲/۱/۱۴۰۱
هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.