اتوبوس ۴۰ نفره | اتوبوس ۳۰ نفره | ایویکو ۱۸ نفره | ایویکو ۱۴ نفره | ون ۱۰ نفره | ون ۷ نفره | سواری ۴ نفره | سواری ۳ نفره | سواری ۲ نفره | سواری ۱ نفره | |
تور دفاع مقدس (مسافر داخلی) | ۲۵۰۰۰ | ۳۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰ | ۵۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰ | ۹۵۰۰۰ | ۱۷۰۰۰۰ |
تور دفاع مقدس (توریست) | ۳۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ | ۵۵۰۰۰ | ۶۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰ | ۸۰۰۰۰ | ۱۳۵۰۰۰ |
- توجه قیمت ها به تومان هستند.
- خدمات تور : وسیله نقلیه در اختیار، راهنمای میراث فرهنگی، پذیرایی، ورودی ابنیه، بیمه حوادث
—————————————————
بازدید اول :
گلستان شهدای اصفهان در نزدیکی آرامستان تخت فولاد قرار دارد. این آرامستان محل دفن افرادی همچون حسین خرازی، احمد کاظمی، محمود شهبازی، اکبر آقابابایی، عبدالله میثمی، عطاءالله اشرفی اصفهانی و… است. این آرامگاه در ۸ بهمن ۱۳۲۸ و با دفن سید ابوالحسن شمسآبادی شکل گرفت.قبر یوشع نبی از پیامبران بنیاسرائیل در تکیه لسان الارض در این قبرستان واقع است این آرامستان دومین گلزار شهدای جهان اسلام است.
تاریخچه
این آرامستان جنب تخت فولاد شکل گرفته است. این آرامستان با دفن سید ابوالحسن شمسآبادی در ۸ بهمن ۱۳۲۸ شکل گرفت. در سال ۱۳۵۷ چند تن از کشته شدگان حکومت نظامی در این آرامستان دفن شدند. گلستان شهدا از سوی جنوب در کنار خیابان سجاد و در جبهه غربی در کنار خیابان فیض و در ضلع شمالی آن به کوچه لسان الارض و کوچه شهیدزمانی کشیده شده است، تمامی این تکایا در یک گستره پیوسته به یکدیگر به مساحت ۱۱۳۹۶۹ متر مربع شکل گرفته است. این مکان محل اجتماع مردم اصفهان و برگزاری دعای کمیل در شب های جمعه بوده است. هم اکنون نیز مراسم های آیینی و مذهبی در این آرامستان برگزار می شود.
بخش ها و قطعات گلستان شهدا
قطعه حمزه سید الشهداء : مقابل درب ورودی گلستان شهدا در کنار بقعه سید ابوالحسن شمسآبادی.
تعداد افراد مدفون: ۲۴۱ نفر از جمله : سید حسن بهشتی نژاد ، علی اکبر اژه ای(از کشته شدگان حادثه بمبگذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی) ، عبدالله میثمی ، سید محسن صفوی ، حبیب خلیفه سلطانی .
قطعه حنظله : در غرب بقعه عطاءالله اشرفی اصفهانی
قطعه فرماندهی کل قوا و بیت المقدس
قطعه ثامن الائمه و چزابه
قطعه طریق القدس: در شرق گلستان شهدا. تعداد افراد مدفون : ۴۵۷ نفر از جمله : ولی الله نیکبخت ، عباس کردآبادی.
قطعه فتح المبین ، بیت المقدس و رمضان : در جنوب گلستان شهدا و سمت غربی درب ورودی.
قطعه حبیب ابن مظاهر : در جنوب غربی بقعه عطاءالله اشرفی اصفهانی.
قطعه های محرم : چهار قطعه جداگانه در جنوب قبر یوشع النبی در لسان الارض. تعداد افراد مدفون : ۶۰۱ نفر از جمله : اکبر آقابابایی و محمدرضا افیونی.
قطعه های والفجر: در شرقی ترین نقطه ی گلستان شهدا.
قطعه های شهدای خیبر: در شمال گلستان.
قطعه شهدای غرب
قطعه شهدای بدر
قطعه شهدای قادر
قطعه شهدای گمنام
قطعه شهدای کربلای ۵ : در شمال غربی گلستان شهدا. تعداد افراد مدفون: ۳۲۱ نفر از جمله : حسین خرازی، علی قوچانی،احمد کاظمی،حسن غازی
قطعه شهدای بیت الله الحرام : محل دفن کشته شدگان در حادثه کشتار حجاج در مکه (۱۳۶۶)، فاجعه منا (۱۳۹۴) و مدافعان حرم.
بازدید دوم :
پیامبران مدفون در اصفهان
در میان مردم اصفهان و برخی کتب تاریخی نقل است که سیصد نفر از پیامبران بنی اسرائیل در گورستانهای یهودیان اصفهان ( یهودیه ، لسان الارض ، پیربکران ) دفن هستند . اما هیچ سند و مدرکی در این باره در دست نیست .
برخی می گویند شاید اینان علماء و بزرگان یهود باشند .
همانطور که اثبات این قضیه غیر ممکن است ، رد کردن کامل آن هم غیر ممکن است .
* اما پیامبرانی که نام آنها مشخص و قبری به آنان منتسب است :
۱- مقبره منسوب به یوشع نبی (ع) در لسان الارض در تخت فولاد
۲- مقبره منسوب به شعیا نبی (ع) در جوار مرقد امامزاده اسماعیل (ع) – خیابان حافظ
عماد زاده در تاریخ انبیا می گوید : شعیا پسر امیضاء قبل از زکریا و یحیی بوده و قبرش در اصفهان بوده است .
۳- مقبره منسوب به قینان نبی (ع)
مشهور است که در مسجد قینان که امروزه به نام مسجد مهدویه در خیابان خاقانی کوچه مهدویه واقع است قبر قینان پیامبر قرار داشته ولی اکنون اثری از آن وجود ندارد . عماد زاده در تاریخ انبیا می گوید : قینان فرزند انوش ابن شیث بن آدم ابوالبشر بوده که بعد از فوت پدر نبوت یافته و عمر زیادی کرده است .
قینان محله ای در جنوب رودخانه زاینده رود و در شمال محله جلفا و شرق محله مارنان است . حدفاصل خیابان حکیم نظامی و سه راه نظر و خیابان خاقانی
در اصفهان مقبره های زیادی از امامزادگان و عالمان وجود دارد، اما از دلیل نداشتن مقبره و نشان بر روی قبر این پیامبر اطلاعی در دست نیست. گرچه دور از انتظار نیست شاید برخی از مسئولان همچون دیگر شهروندان اصفهانی از وجود قبر این پیامبر اطلاعی نداشته باشند.
در کتاب “پیامبران در ایران” نوشته ولی الله فوزی تویسرکانی چاپ دفتر انتشارات اسلامی مختصری درباره این پیامبر سخن آمده است.
ساختمانی بر مرقد یوشع در زمان ” آل بویه” بنا شد و در زمان صفویه تکمیل و تجدید بنا گردید و در جریان جنگ عراق و ایران در سالهای اخیر خراب شد و تنها سنگ مرمری بر روی قبر نصب گردید.
قبر یوشع که متعلق به حدود بیست قرن قبل است، از آثار تاریخی تخت فولاد و لسان الارض به شمار می رود.
بر طبق نظر برخی تاریخ نگاران حضرت یوشع از جمله کسانی بوده که توسط کوروش از اسارت بُختُنصر نجات یافت و به ایران کوچ نمود و پس از وفات در لسان الارض به خاک سپرده شد. به اعتقاد مردم، منطقه لسان الارض مکانی است که می گویند هنگام عبور امام حسن مجتبی (ع) زمین با امام سخن گفت و آمدن دشمن را به اطلاع آن حضرت رساند.
علامه و محدث بزرگوار “ملا محمد تقی مجلسی” از بزرگان اساتید خود نقل نموده که در جریان جنگ مسلمانها با ایرانیان، امیر المومنین(ع) موافقت نمودند که امام حسن محتبی(ع) همراه لشکر باشد، چنانچه به برکت آن حضرت، فتوح مختلف انجام گرفت و در هنگامی که در اولین برخورد لشکر اسلام با لشکر رستم مسلمانها شکست خوردند، امام حسن(ع) دعایی نوشتند و بر علم بستند و مسلمانها فاتح شدند….
لازم به ذکر است که این پیامبر را نباید با یوشع بن نون وصی حضرت موسی (ع) اشتباه کرد. زیرا مرقد مطهر یوشع بن نون در جبل لبنان در حوالی طیبه قرار دارد » .
* امید است تا مسوولان شهر اصفهان در کنار آثار فاخر تاریخی این شهر مهم اسلامی به عالمان و بزرگان آن شهر نیز توجه بیشتری نماید.
بازدید سوم :
آرامگاه بابا رکنالدین مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، مجموعه تخت فولاد واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شمارهٔ ثبت ۲۰۱ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این محل مقبره بابا رکنالدین میباشد.
ویژگیهای بنا
این بقعه از لحاظ نقشه، تناسب کامل معماری، جزئیات بنا، و گنبد رک از سایر بناهای موجود در تخت فولاد متمایز و از اهمیت خاصی بر خوردار است. یکی از خصوصیتهای استثنایی این بنا؛ به کار بردن سمبلهای عددی چون پنج در پلان بنا و دوازده در گنبد بنا است که به نظر میرسد نشانگر پایبندی و ارادت وی به پنج تن آل عبا و دوازده امام باشد. نقشه خارجی بنا به صورت پنج ضلعی به ابعاد ۱۱/۷۰ متر است که به ضلع شمال شرقی آن سردری بلند با غرفههای دو طبقه در طرفین اضافه کردهاند، و محور اصلی بنا دقیقآ با قبله تطبیق میکند. از آنجا که این بقعه در فضای بازی قرار دارد و از هر سو نمایان است، همین امر سبب شده که معمار آن از سادگی دیوارهای بلند خارجی با ایجاد طاق نماهای متعدد بکاهد و با افزودن تزیینات کاشیکاری در لچکیهای طاق نماهای مزبور، در نما ایجاد تنوع و جلب توجه نماید. به نظر شاردن این ساختمان از جهت هندسه بنا و مشرف بودن بر سایر گنبدهای تخت فولاد از امتیاز خاصی بر خوردار است. در ابتدا در داخل و خارج بنا کاشیکاریهای مینایی عالی وجود داشته که اکنون قسمت عمدهٔ آن از بین رفته است. سردر بنا در ضلع شمال شرقی بقعه واقع شده و شامل ایوان بلندی به ارتفاع ۷/۹۰ متر است و دارای کتیبهای به خط ثلث سفید بر متن کاشی لاجوردی برقلم محمد صالح اصفهانی خطاط مشهور دوره شاه عباس اول صفوی است. بابا رکن الدین در روز یکشنبه ۲۶ ربیع الاول سال ۷۶۹ هجری قمری وفات کرد و در خانقاه خویش که اکنون به تکیه بابا رکن الدین معروف است به خاک سپرده شد. سنگ قبر وی از جنس مرمر در ابعاد ۷۶*۱۲۰*۱۲۰ سانتیمتر است این سنگ ساده و بدون نوشته و تزیین است، سنگ نوشتهٔ افراشتهای نیز بر بالای قبر تعبیه گردید که دارای ۲۱۰ سانتیمتر طول و ۹۰ سانت متر عرض است. سنگ نوشته در ۷ سطر به خط ثلث است، سطر نخست آیه ۶۲ از سوره یونس است.
علامه شيخ بهايي را ارادتي عجيب به زيارت مزار تخت فولاد بود و آمد و شد بسيار به اين سامان داشت و در اين مورد حکايت هايي نقل شده است:
شيخ بهايي از معتقدان صديق عارف بزرگ مسعود بن عبدالله بيضاوي معروف به بابارکن الدين مي باشد و بسيار به زيارت قبر او مي رفته و از باطن او مدد مي جسته است.در اواخر عمر شيخ بهايي که به همراه چند تن از طلاب براي زيارت قبر بابا رفته بود، واقعه اي عجيب رخ داد و شيخ را مکاشفه اي واقع گرديد که فقيه و محدث نامي ملا محمد تقي مجلسي پدر علامه مجلسي که خود در آن روز همراه شيخ بوده و واقعه را از نزديک مشاهده کرده ، در مشيخه شرح عربي (من لا يحضره الفقيه)آورده که واقعه اينگونه بيان گرديده است:
شيخ بهايي در هنگام زيارت و فاتحه خواني بر سر مزار بابارکن الدين صدايي از درون قبر مي شنود. پس از اتمام مکالمه،شيخ برخاسته و عباي خود بر سر مي کشد و بي آنکه با احدي گفت وگو کند به خانه باز مي گردد و در بر روي خود مي بندد و خلوت اختيار مي کند به توبه و انابه.
مرحوم ملا محمد تقي مجلسي آن مکالمه را از جانب شيخ اينگونه بيان کرده که : آوايي از قبر شنيدم که فرمود: «اي شيخ به فکر خود باش» و به اين معني خبر وفات شيخ داده شد و از آن پس ترک معاشرت نمود و پس از شش ماه که ازآن واقعه گذشت، در دوازدهم شوال ۱۰۳۰ هجري قمري به سراي جاودان شتافت.
بر مبناي گزارش هاي متون تاريخي و روايات محلي، پس از اين واقعه بقعه و تکيه بابا رکن الدين مورد توجه کامل بزرگان و عامه مردم قرار گرفت و ارادت و توجه مردم به زيارت قبر بابا موجب گرديد شاه عباس اول دستور احداث بناي بقعه اي بر سر مزار اين عارف را صادر کند و بعضاً حتي مهندسي بقعه را به جناب شيخ بهايي نسبت مي دهند که البته استاد جلال الدين همايي پس از بررسي هاي دقيق بر روي بقعه و معماري بنا ،اصل بناي پنج ضلعي را متعلق به قرن هشتم و نهم هـ .ق مي داند که در زمان شاه عباس اول تجديد بنا شده و قسمت جلوخان ضلع شمالي به صورت بنايي چهارضلعي مشتمل بر ايواني در وسط با دو اتاق قرينه در طرفين از الحاقات زمان شاه عباس مي داند.
به هر حال پس از مکاشفه جناب شيخ و مورد توجه قرارگرفتن جناب بابارکن الدين،اين بقعه چنان شهرتي پيدا مي کند که گورستان مجاور تکيه به مزار بابارکن الدين و پل خواجو که محل دسترسي مردم اصفهان به گورستان بود پل بابارکن الدين ناميده مي شود.
کرامات «بابا رکن الدین» در بیان عارف واصل آیت الله سیدعبدالکریم کشمیری(ره)
مسعود بیضاوی معروف به بابا رکنالدین از بزرگان مشایخ عرفان و علمای قرن هشتم هجری بود که درزمان سلطنت ابوسعید ایلخان مغول در اصفهان زندگی میکرد.
او در طول زندگی با نهایت احترام میزیست. بابا رکن الدین از شاگردان شیخ کمالالدین عبد الرزاق کاشی و همچنین شیخ داوود بن محمود قیصری بود. بابا رکن الدین از عرفای بزرگی است که درتمام اوقات، جمعی کثیر از معتقدان درمحضر وی تلمذ میکردند. او در عرفان و سیروسلوک، همانند استاد و مرشدش، کمال الدین عبد الرزاق کاشی با سلسلهٔ معروف سهروردیه پیوند داشت.
یکی از معتقدان بابا رکنالدین، شیخ بهاءالدین محمد عاملی، معروف به شیخ بهایی دانشمند معاصر صفویه بود. در عصر قاجار نیز بابا رکنالدین مریدان و معتقدان بسیاری داشت، از جمله ملا حسن نایینی که از بزرگان و اقطاب زمان خود بود و درعرفان و تصوف سرآمد بود.
رساله قلندریه یا شرح فصوص الحکم از آثار اوست. این کتاب در اصل تالیف ابن العربی است و بابا رکنالدین شرحی بر آن نوشتهاست . این شرح با نام فصوص الحکم فی شرح الفصوص معروف است. بابا رکنالدین در سال ۷۶۹ هجری قمری وفات یافت. بابا رکنالدین نخستین دانشمند معروفی است که در تخت فولاد (در آرامگاه بابا رکن الدین) دفن شدهاست.
استاد سید عبدالکریم کشمیری(ره) در باره ایشان مىفرمود: «من ابتدا در قبرستان تخت فولاد اصفهان از قبر بابا ركنالدین غافل بودم، اما یكبار دریافتم جذبهاى مرا به سوى قبر وى مىكشاند. حالى كه تا آن هنگام در قبرستان تخت فولاد برایم پیش نیامده بود».
همچنین استاد با سه نفر از شاگردان سر قبر باباركنالدین در قبرستان تخت فولاد اصفهان رفتند و ساعتى نشستند. ایشان خطاب به بابا ركنالدین فرمود: «مىدانم آبرو دارى، اما سیّد نیستى؛ مرا به نجف برگردان».
بعد فرمود: «الحمدللَّه امروز عمرمان به عبادت گذشت».
یكى از شاگردان عرض كرد: »به عبادت»؟!
فرمود: «آرى! كنار قبر او؛ او خیلى قوى است».
حضرت استاد فرمودند: من هروقت در زندگیم، مشكلى برایم رخ مىدهد، یك سوره یاسین براى بابا ركنالدین مدفون در قبرستان تخت فولاد اصفهان مىخوانم، مشكلم حل مىشود.
یكى از شاگردان استاد مىگوید: «با استاد و دو تن از طلاب كه از قم همراه استاد بودند، بر مرقد بابا ركنالدین بودیم. من كنار استاد ایستاده بودم و آن دو با كمى فاصله از ما نشسته بودند. ناگهان مشاهده كردم شخصى چهارشانه با ریش حنایى رنگ و به نسبت بلند، در حالى كه یك سینى با چهار فنجان قهوه در دست داشت به ما نزدیك مىشود.
همان دم استاد به من فرمود: مىبینى؟
آن چه مىدیدم را به ایشان عرض كردم. آنگاه فرمود: خودش است! خودش است!
بابا ركنالدین آمد و جلو هر یك از ما چهار نفر فنجانى از قهوه قرار داد و آن دو (شاگرد هم) فنجان مقابل خود را برداشتند. یكى از آن دو، همه قهوه خود را از بالاى شانه خود به پشت سرش ریخت و دیگرى هم همین كار را كرد ولى مقدار كمى قهوه از گوشه لبش وارد دهانش شد.
پس از آن واقعه شخصى كه كمى از آن قهوه را چشیده بود، چنان مست بابا ركنالدین شده بود كه مىگفت: نمىدانید اینجا چه خبر است! اگر انسان از قم براى زیارت اینجا پیاده بیاید، جا دارد».
بازدید چهارم :
در قسمت آخر تور از تکیه خوانساریها به عنوان یکی از قدیمی ترین تکیه های تخت فولاد بازدید می شود .
اصفهان یکی از زیباترین شهرهای تاریخی جهان به شمار مى رود و طی قرون متمادی کانون فرهنگ، دانش و هنر ایرانی – اسلامی بوده است. این شهر پس از اسلام به آرامی رشد و گسترش پیدا کرد و در سه دوره تاریخی آل بویه، سلجوقیان و صفویان پایتخت این دولتها و فرهنگ اسلام و تشیّع محسوب مىشد. ستاره اقبال اصفهان در روزگار صفویه درخشش بیشتری پیدا کرد و مساجد، مدارس، عمارات و ابنیه عالی، قصرها، میدانها، باغها و تفرجگاهها، کاروانسراها، محلاّت و مزارات باشکوهی در این شهر ساخته شد.
تکیه آغا باشی مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، غرب تخت فولاد، شرق تکیه خاتون آبادی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ باشمارهٔ ثبت ۹۰۹۱ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه آقا حسین خوانساری مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، غرب تخت فولاد، خیابان سعادت آباد، خیابان خوانساری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۹۴ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
حسین خوانساری و فرزندش جمالالدین محمد خوانساری در این مکان به خاک سپرده شدهاند.
تکیه آقامجلسی (سید ابوجعفر) مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، مجموعه تخت فولاد، بین خیابان خوانساری و سعادت آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۶۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه ایزد گشسب مربوط به دورانهای تاریخی پس از اسلام است و در اصفهان، خیابان فیض، خیابان بابا رکن الدین واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۲۹۶ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه بروجردیها مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، جنوب غربی تخت فولاد، خیابان سعادت آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ باشمارهٔ ثبت ۹۰۷۴ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه تویسرکانی مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، تخت فولاد، غرب خیابان فیض، کوی مخابرات واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ باشمارهٔ ثبت ۹۰۷۲ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
تکیه جویبارهای مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، تخت فولاد، خیابان فیض روبروی تکیه واله واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ باشمارهٔ ثبت ۹۰۷۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه چهارسوقی مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، غرب تخت فولاد، جنوب مسجد مصلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ باشمارهٔ ثبت ۹۰۸۴ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه خاتون آبادی مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، تخت فولاد، خیابان مصلی، جنب کوی مخابرات واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۶۸ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بسیاری از علما خاندان خاتونآبادی از دوران صفویه و بعد از آن در این آرامگاه دفن شدهاند که محمد حسین خاتونآبادی از جمله آنان است.
تکیه ریزیها مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، جنوب غربی تخت فولاد، جنوب خیابان سعادت آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ باشمارهٔ ثبت ۹۰۶۶ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . اکثر مدفونین این تکیه از اهالی ریز زرینشهر هستند.
تکیه سید العراقین مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در اصفهان، تخت فولاد، شرق تکیه آقاباشی و خاتون آبادی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۸۲ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه شهشهانی مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، تخت فولاد، خیابان فیض، روبروی تکیه محمدجعفر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۸۱ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه فیض مربوط به دوره زند است و در اصفهان، تخت فولاد، خیابان فیض، شرق تکیه کازرونی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۸۵ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه کازرونی مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، تخت فولاد، خیابان فیض، کوچه بابا رکن الدین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ باشمارهٔ ثبت ۹۰۵۸ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه کلباسی (ابوالمعالی) مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، خیابان فیض، پشت تکیه جهانگیرخان قشقایی، کوچه کوله پارچه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۹۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه لسان الارض مربوط به دوره دیلمیان – دوره صفوی است و در اصفهان، شرق تخت فولاد، بین خیابان سجاد و فیض واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۵۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه مادر شاهزادهرا یک زن گرجی که به نام مریم (متوفای ۱۲۴۶ هـ. ق)، همسر فتحعلی شاه و دایه سیف الدوله حاکم اصفهان برای مدفن خویش بنا نهادهاست. تکیه مادر شاهزاده مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، تخت فولاد، خیابان خوانساری، خیابان سعادت آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۷۶ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.[۱] کتاب گلشن اهل سلوک از رحیم قاسمی ۱۳۸۵ درباره مدفونین این بقعهاست.
تکیه محمد جعفر آباده ای مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، تخت فولاد، جنوب مسجد رکنالملک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۶۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
تکیه میرزا رفیعا مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جنوب تخت فولاد، محل نیروی هوائی سپاه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ باشمارهٔ ثبت ۹۰۹۲ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تکیه میر فندرسکی یا تکیهٔ بختیاریها مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، تخت فولاد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت۱۶۷۶ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این مکان مقبره میرفندرسکی و برخی از بزرگانِ ایلِ بختیاری همچون سردار اسعد، نجفقلی صمصام السلطنه و بیبی مریم بختیاری است.
تکیه واله (والهیه) مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، تخت فولاد، خیابان فیض، مجاور مسجد رکن الملک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۶۱ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
واله اصفهانی در این مکان دفن شده است.
افرادی همچون صاحب بن عَبّاد، ابونُعیم اصفهانی، جمال الدّین عبدالرّزاق و کمال الدّین اسماعیل، مافروخی اصفهانی، بابارکن الدّین بیضاوی، حکیم میرابوالقاسم فندرسکی، آقا حسین خوانساری، آقاجمال خوانساری، بهاءالدّین محمّد اصفهانی (فاضل هندی)، حکیم ملاّاسماعیل خواجویی، حکیم آقا محمّد بیدآبادی، سیّد محمّد باقر خوانساری چهارسوقی، آخوند کاشی و جهانگیرخان قشقایی به اوج شکوه علمی دست یافته و در این تکیه ها آرمیده اند.
تور دفاع مقدس به منظور آشنایی گردشگران داخلی و خارجی از جاذبه های دفاع مقدس و همچنین آشنایی کلی با گنجینه قبرستان تخت فولاد به عنوان سومین قبرستان مسلمین جهان بعد از قبرستان بقیع و قبرستان وادی السلام به صورت تخصصی برگزار می شود.