خطوط هواپیمایی همواره در تلاش برای ارائهی خدمات بهتر برای مسافرین هستند. در همین راستا، بهبودسازی فضای سرنشینان بسیار حائز اهمیت است. از طرف دیگر، خطوط هواپیمایی به دنبال سود و استفادهی حداکثری از فضای هواپیماها هستند. مجموع این موارد باعث شده است که ممتازترین بخش و درجه یعنی «فرست کلاس» (First Class)، از هواپیماها حذف شود.
همانطور که احتمالا میدانید، خطوط هواپیمایی در پروازهای خود به طور کلی از ۳ درجهبندی برخوردار هستند. این درجهبندیها بسته به امکانات و البته فضای نشیمن مسافرین، به ترتیب شامل «اکونومی کلاس» (Economy Class)، «بیزینس کلاس» (Business Class) و «فرست کلاس» (First Class)، است. اکنون بر اساس آخرین اطلاعات، درجهی فرست کلاس که بالاترین رده محسوب میشود، به تدریج از هواپیماها حذف خواهد شد.
اکنون نیز اگر بخواهیم نگاهی به خطوط هوایی اروپا داشته باشیم، تنها ۶ خط از دهها خط هوایی، درجهی فرست کلاس دارند. از طرف دیگر لازم به اشاره است که تفاوت کیفیت درجهی اکونومی با بیزینس بسیار زیاد است؛ در حالی که این اختلاف در مقابسهی کیفیت بیزینس کلاس با فرست کلاس چندان زیاد و توجیهپذیر نیست.
مجددا اگر بخواهیم مثالی بزنیم، میتوانیم به پروازی از ابوظبی به نیویورک اشاره کنیم. در این پرواز، نسبت درآمد به هر متر مربع در قسمت اکونومی ۳۵۸۰ دلار، در قسمت بیزینس ۶۵۳۲ دلار و در قسمت فرست ۴۳۴۷ دلار میشود. همانطور که ملاحظه میشود برای شرکتهای هوایی چندان سودمند نیست. از طرفی این شرکتها با توجه به تفاوتهای ذکر شده، به سختی بلیتهای فرست کلاس را به فروش میرسانند، در حالی که هزینهی به مراتب بیشتری را برای تجهیز کردن آنها صرف میکنند. به هر ترتیب با سیاست جدیدی که به تدریج اجرا خواهد شد، درجهی فرست کلاس از هواپیماها حذف میشود.
.