سوغات اندیمشک
شهر اندیمشک از شهرستان های استان خوزستان می باشد که مردم ان به صنایع دستی علاقه بسیار دارند واز هنرهای دستی این شهر میتوان به فرش بافی، گبه بافی ، گلیم بافی ، کپو بافی ، چوغابافی ، معرق کاری وخراطی نام برد که درادامه میخواهیم با دوتا ازاین صنایع دستی بیشترآشنا شویم بامادرمرکز مشاوره سفر طلوع سفریاد همراه باشید.
كپوبافی
از صنایع دستی مرسوم در جنوب ایران است که در استان خوزستان به ویژه شهرستان دزفول، رواج دارد. کپوبافی در واقع نوعی حصیربافی است که در آن از کاموای رنگی برای تزیین بافتههای حصیری استفاده میکنند. البته شیوهی بافت نیز در کپوبافی با حصیربافی رایج متفاوت است. در این روش بافت که به بافت فتیلهای شهرت دارد و استحکام بیشتر و قابلیت شکلدهی بهتر از ویژگیهای آن است، الیاف تهیه شده از برگ خرما را به دور نوعی نی مردابی به نام «کرتک» میپیچند. تزیین با کاموا در کپوبافی به دو صورت انجام میشود؛ زمینهی حصیری با نقوش هندسی روی آن و تزیین تمام سطح به نحوی که حصیر دیده نمیشود. عمدهی محصولات کپوبافی شده، ظروف دربدار کروی به عنوان سبد و ظروف مسطح تزیینی است. سبدهای کپوبافی شده که برای زیبایی و سهولت در باز کردن درب آنها، منگولهای کاموایی به دربشان متصل میکنند، کاربردهای مختلفی دارند؛ جای نان، جای لوازم خیاطی و…
در سالهای اخیر، با توجه به استقبال فراوان مسافران و گردشگران، کپوبافان استان، که اغلب زنان روستایی هستند و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک میکنند، بر تنوع محصولات خود افزودهاند.
گليمبافی
هنر دست عشایر عرب و بختیاری استان است که معمولا روی دارهای افقی و در برخی مناطق روی دارهای عمودی بافته میشود. این نوع گلیم پودهای پشمی زبر و تارهای پنبهای دارد و از نظر تنوع رنگ، رنگهای محدودی در آن به کار میرود که بیشتر آنها تیره هستند. گلیم افشار خوزستان، معمولا به روش بافت چاکدار بافته میشود اما برخی از هنرمندان استان آن را به روش بافت متصل جفتقلاب میبافند. کنارهپیچی یا شیرازهدوزی این گلیم به روش شیرازه لول انجام میشود و بافت ریشههایش از نوع گیسبافت ضخیم است. در این گلیم که حاشیهای باریک دارد، طرحهای هندسی (عمدتا لوزی) در قالب نقشهای ساده، روی زمینهای یکدست قرار گرفتهاند.
درکل مردم عرب وبختیاری مردمی هنرمند میباشند همانطور که خواندیم کپو ازجمله صنایع دستی خاص جنوب ایران است که با بقیه کپوبافی های کشور متفاوت میباشد.
.