23

ژوئن
2017

گرجستان کشور سوغات های جالب

پست شده به وسیله : ISFtour/ 648 0

گرجستان با مرکزیت تفلیس بین دریای مازندران و دریای سیاه در دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد. این کشور که سالهای دور بخشی از خاک ایران بود اکنون در شمال ایران، بدون هیچ مرز مشترک با آن در همسایگی آذربایجان و روسیه است. مردم آن مسیحی ارتدوکس و پیرو کلیسای ارتدوکس گرجی هستند. زبان رسمی آنها گرجی است که با الفبای گرجی نوشته می‌شود.
این کشور مثل ایران با توجه به موقعیت مکانیش چهار فصل سال را در خود جای داده است. نزدیکی آن با ایران، تشابه فرهنگی و از همه مهمتر زیباییهای طبیعی از عوامل ترغیب کننده ایرانیان برای سفر به این کشور است.
پیشنهادهایی برای خرید سوغات گرجستان
سوغاتی بخشی جانبی، لذتبخش و جدانشدنی از سفر است و گاه انتخاب و خرید آن برای مسافر تبدیل به دغدغه می‌شود. گرجستان هم مانند هر منطقه گردش‌پذیر، جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی و هنری، خوراکیهای خوشمزه و… برای جذب توریست دارد.
در بازار دستفروشان گرجستان انواع صنایع دست‌ساز چون مجسمه‌های چوبی و فلزی، ظروف ساخته شده از شاخ حیوانات، جواهرات زینتی و فرش و گلیم دست‌باف با نقشهای خاص گرجستان و رنگهای چشم‌نواز و خیره‌کننده پیدا می‌شود. اما در این میان چند نمونه از صنایع دستی وجود دارد که بیشتر از بقیه مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد و بیشتر به عنوان سوغات گرجستان خریداری می شود.

کنتسی جام شراب گرجستانی* جواهرات لعاب‌ دیده یکی از آن صنایع دستی است که در گرجستان شهرت دارد و به عنوان سوغات استفاده می‌شود. اکثر فروشگاه‌های سوغاتی در گرجستان جواهراتی از این نوع چون انگشتر، گردنبند، گوشواره، دستبند و… را می‌فروشند.

در بازار گرجستان می‌توان این جواهرات را با قیمتهای متفاوتی دید؛ آنهایی که قیمت پایین دارند اکثرا ساخت صنعتی و تولید انبوه هستند اما در مقایسه با نوع گران قیمتش از نظر زیبایی چیزی کم ندارد.

* کنسی Kantsi یکی از سوغاتهای سنتی و خاص گرجستان است. جام شرابی است ساخته شده از شاخ حیواناتی چون قوچ، بز یا گاو نر که انتهای تیز آن با نقره یا فلز بسته شده است. پیشتر در گرجستان از آن برای نوشیدن شراب استفاده می‌شد و اکنون تبدیل به جسم زینتی شده که گردشگران به عنوان سوغات گرجستان آن را تهیه می‌کنند.

کلاه پاپاخی شما را در برابر سرمای سخت حفظ می کند* شراب گرجستان به دلیل موقعیت جغرافیایی این کشور و دارا بودن درههای حاصلخیرِ مناسب کاشت انگور، در جهان از جایگاه ممتازی برخوردار است.

* پاپاخی Papakhi، اصل آن از میان ترکها بیرون آمده؛ کلاهی است پشمالو که هر کدام از مردم سرزمینهای ارمنستان، آذربایجان، چچن و روسیه با نام خاصی از آن استفاده می‌کنند. مردم انگلیس نیز آن را با نام آستراخان می‌شناسند.

اکثر مردمان قفقازی در گرجستان این کلاه را می‌پوشند و اغلب در مناطق کوهستانی از آن استفاده می‌کنند. جنس این کلاه از پوست ناپیراسته گوسفند است که پشم آن قسمت بیرونی کلاه را تشکیل می‌دهد.

رومیزی و تکا، نمادهایی از گرجستان

رومیزی سنتی آبی سوغات گرجستان
از بین تمام سوغاتی‌های گرجستان رومیزیهای آبی‌رنگ و تولیدات نمدی بیشترین طرفدار را میان گردشگران دارد. ساخت رومیزیهای آبی‌رنگ حداقل به ۱۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد. همین امر یکی از دلایل رو به فراموشی رفتن تولید این کالا بود. حدود ۲۰۰ مدل از رومیزیهای نفیس و قدیمی ارزشمند را می‌توانید در موزه ملی هنر تفلیس مشاهده کنید. در حال حاضر این رومیزیها به صورت انبوه و صنعتی و با قیمتی بسیار پایینتر تولید و به فروش می‌رسد.

تکا از جنس نمد سوغات گرجستانتِکا Teka یکی دیگر از دست‌سازهای مورد پسند گردشگران گرجستان است. تکا پشم ریسیده گوسفند به صورت نمد است. از آن فرش، روسری و شال، کت و عبا، دمپایی و… مناسب روزهای سرد درست می‌کنند. در رنگ‌آمیزی این نمدها از رنگهای طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. این تولیدات نمدی بیشتر در مناطق Tusheti، Kakheti، Khevi و Javakheti گرجستان تهیه می‌شود.

این روزها تکا کمتر با دست و به شیوه سنتی تولید می‌شود، پیشرفت تکنولوژی تولید آن را بیشتر به سمت صنعتی برده است. اگر دنبال جنس خوب و اصیل از اجناس نمدی هستید حتما باید از یک کاربلد حرفه‌ای کمک بگیرید.

واحد تولید محتوای اصفهان تور

.

برای “گرجستان کشور سوغات های جالب” دیدگاه بگذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کیفیت
قیمت
خدمت