یکی از مشاغل وابسته به مقوله پرواز، مهمانداری است که به عنوان یکی از اعضای خدمه پروازی جهت تضمین ایمنی و آسایش مسافران به کار گرفته میشود تا امکان سفری ایمن و لذت بخش را برای گروه مسافران هم پرواز خود فراهم سازد. شغل مهمانداری در فرآیند شغلی یک سازمان خدمات مسافرت هوایی، یکی از مشاغل مهم است که بیشترین مسئولیت را در قبال مسافران یک پرواز پس از خلبان برعهده دارد.تعریف شغلی و تعهدی مهمانداران از پیش از فرآیند پرواز آغاز میشود. به گونه ای که او می بایستی ضمن شرکت در جلسه مربوط به پرواز، مسئولیت بررسی موجودی کالاهای ضروری و بهداشتی و درست کار کردن تجهیزات ایمنی را بر عهده دارد و موظف است تا ضمن خوشامدگویی به مسافران و استقرارشان در صندلی مربوطه، آن ها را برای استفاده از تجهیزات ایمنی آموزش دهد.
همچنین او موظف است از رفاه و آسایش مسافران خود اطمینان حاصل کرده و فرآیند پذیرایی از آنها را به نحو احسن به انجام برساند و به درخواست های شرح داده شده در فهرست انتظارات مسافر در نهایت ادب و احترام پاسخ سریع و به موقع بدهد.
همچنین به عنوان رابط کابین پرواز و مسافران موظف است تا اطلاعیه ها و درخواست های خلبان را به مسافران ابلاغ نموده و از به کارگیری درست روش ها و تجهیزات ایمنی توسط مسافران در شرایط اضطراری اطمینان حاصل نماید.
همچنین باید از خروج ایمن مسافران و نیز تامین امنیت و صحت اموال و وسایل همراه آنها مطمئن باشد و ضمن ارائه گزارش پرواز شامل هر اتفاق غیر معمول، نسبت به ثبت کلیه سفارش ها مواد غذایی ونوشیدنی مورد نیاز برای پرواز بعدی اقدام نماید.
مهماندار بایستی از مهارت ارتباط گیری مناسب برخوردار بوده و به زبان انگلیسی مسلط باشد، همچنین به لحاظ ظاهری بایستی همواره مرتب و منظم بوده و از ظاهری آراسته و فرم بدنی متناسب برخوردار باشد و از لحاظ جسمانی نیز قابلیت فعالیت در ساعات مختلف روز و شرایط نابسامان جوی و استرسی را داشته باشد. و در عین حال به عنوان محور اصلی مدیریت بحران بتواند کارکرد تیمی و انفرادی خوبی از خود بروز داده و در مواقع ضروری ، بر اعصاب و رفتار خود مدیریت مناسبی را اعمال نموده و توان تحمل فشار بالای کاری را داشته باشد.
مهمانداران زیر نظر سرمهماندار و او نیز تحت نظر کاپیتان ایفای نقش می کنند آنها پیش از ورود مسافران می بایستی به امور داخلی هواپیما نظم داده و از تعداد کافی ماسک اکسیژن و لوازم مورد نیاز مسافران اطمینان حاصل کرده، ترتیبی بدهند تا امکانات رفاهی مناسب مسافر تامین و بارگیری شده باشد.
آنها بایستی بتوانند طبق دستور العمل در هنگام بروز حادثه مسافران را حداکثر ظرف مدت ۹۰ ثانیه از هواپیما به صورت ایمن خارج نمایند. این زمان بندی البته برای حوادث درجه دو و سه از ۳ تا ۵ دقیقه متغیر است.
.